z dnia 07.11.2025
Na stan 15 Radnych w sesji uczestniczy 14.
Obradom przewodniczy Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Olszewski.
Protokolantka – Marta Muklewicz – pracownik Urzędu Gminy w Janowie.
Miejsce posiedzenia Rady – sala konferencyjna w Urzędzie Gminy w Janowie.
Czas trwania obrad: 10.12 – 13.00
Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Olszewski poinformował, że punkt 1 dotyczy otwarcie sesji
Stwierdził, że na stan 15 radnych, w sesji uczestniczy 14, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Nieobecny był: Marta Cilulko
Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Olszewski poinformował, że punkt 2 dotyczy przedstawienia porządku obrad.
Zawiadomienie o zwołaniu dzisiejszej sesji wraz z propozycją porządku obrad oraz projektami uchwał, wszyscy radni otrzymali w formie elektronicznej. Materiały będące przedmiotem sesji zostały zgodnie ze Statutem Gminy zaopiniowane przez Komisje Rady Gminy na wspólnym posiedzeniu w dniu 29.10. br. Przedłożone projekty uchwał uzyskały pozytywną opinię.
Prowadzący obrady Pan Tomasz Olszewski zapytał, czy będą propozycje zmian w porządku obrad.
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski wniósł o wprowadzenie do porządku obrad pkt. 15, jako: „Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2026 rok”, oraz pkt. 16, jako: „Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Janów w roku szkolnym 2024/2025”.
W dalszej kolejności odczytany został nowy porządek sesji.
Przyjęcie porządku obrad
wymagana większość zwykła, ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMAŁO SIĘ: 0.
Przewodniczący Rady poinformował, że nowy porządek sesji Rady Gminy Janów został przyjęty.
1. Otwarcie sesji
2. Przedstawienie porządku obrad
3. Przyjęcie protokołu z XIV sesji Rady Gminy Janów
4. Informacja z pracy Wójta Gminy Janów
5. Interpelacje i zapytania radnych Gminy Janów
6. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Janów na lata 2025-2033 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2025-2033
7. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2025 rok
8. Podjęcie uchwały w sprawie określenia stawek w podatku od nieruchomości na 2026 rok
9. Ustalenie stawki podatku rolnego na 2026 rok
10. Ustalenie stawki podatku leśnego na 2026 rok
11. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok.
12. Podjęcie uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Białousach
13. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
14. Podjęcie uchwały uchylającej uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na wystąpienie Gminy Janów ze spółki Wodociągi Podlaskie Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz zbycie udziałów Gminy Janów
15. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2026 rok
16. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Janów w roku szkolnym 2024/2025
17. Informacja o oświadczeniach majątkowych osób zobowiązanych do ich złożenia
18. Wolne wnioski i informacje
19. Zamknięcie sesji
Przewodniczący otworzył dyskusję.
Przyjęcia protokołu z XV sesji Rady Gminy Janów.
wymagana większość zwykła, ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMAŁO SIĘ: 0.
Przewodniczący Rady poinformował że protokół z V sesji Rady Gminy Janów został przyjęty.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Olszewski poinformował, że punkt 4 dotyczy informacji z pracy Wójta Gminy Janów
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski poinformował, że od ostatniej sesji Rady Gminy tj. od 21.08.2025 roku do 06.11.2025 r. wydano:
- zarządzenia – 19
- decyzji - 626
- postanowień – 15
- zaświadczeń - 209
Następnie poinformował że praca Wójta polegała na bieżącym załatwianiu spraw takich jak:
- w 22 sierpnia uczestniczyłem w odbiorze zadania zagospodarowania terenu przy świetlicy wiejskiej w Białousach
- 27 sierpnia uczestniczyłem w naradzie Klastra Energy w sprawie projektu związanego z odnawialnych źródłami energii
- 4 września uczestniczyłem w naradzie z wykonawcą zadania inwestycyjnego dotyczącego modernizacji pompowni na terenie gminy Janów
- 6 września uczestniczyłem w otwarciu nowej siedziby Powiatowego Lekarza Weterynarii w Sokółce
- 9 września odbyła się narada w Starostwie Powiatowym w Sokółce dotycząca realizacji bieżących zadań inwestycyjnych oraz wykonania ciągu pieszo-rowerowego od cmentarza do zbiornika retencyjnego „Sitawka”
- 9 września uczestniczyłem w Supraślu w promocji książki byłego dyrektora Szkoły Podstawowej w Janowie Pana Zenona Gruszewskiego książki
- 16 września uczestniczyłem w konferencji zorganizowanej przez Kuratorium Oświaty odnośnie zmian w karcie nauczyciela
- 19 września odbyła się narada Klastra Energy w Starostwie Powiatowym dotycząca naszego zadania związanego z odnawialnymi źródłami energii
- 22 września odbyło się posiedzenie zarządu Związku Powiatowo-Gminnego „Osnowa”
- 24 września uczestniczyłem w XIII sesji Rady Gminy Janów
- 25 września uczestniczyłem w gali i rozstrzygnięciu konkursu Mistrzów Agroligi i laureatami tego konkursu Mistrzów Agroligi Województwa Podlaskiego była rodzina Państwa Malewicz ze Skidlewa
- 27 września uczestniczyłem w Powiatowych zawodach strażackich Ochotniczych Straży Pożarnych w Sokółce
- 29 września odbyło się posiedzenie zarządu Związku Powiatowego - Gminnego Osnowa dotyczyło ono zmian budżetu na 2026 rok
- 3 października odbyła się narada Klastra Energy kolejna już z tych naraz które co jakiś czas się odbywają a tych efektów naszych spotkań niestety za bardzo nie ma. Dodam tylko że dwie gminy jakby nie wyrażają zgody na podpisanie porozumienia odnośnie realizacji tego zadania
- 6 października odbyła się narada udziałowców części udziałowców Spółki Wodociągi Podlaskie dotycząca dalszego naszego bycia lub nie bycia w Spółce Wodociągi Podlaskie i ewentualnego założenia nowej spółki i rozliczania Gospodarki Wodnej na terenie gminy Janów
- 8 października odbyła się kolejna narada gmin w sprawie zadania Klastra Energy
- 12 października uczestniczyłem w spotkaniu tutaj w Janowie związane z promocją książki Zenona Gruszewskiego, która była pierwotna promocja w Supraślu teraz była tutaj u nas w Zespole Szkół Samorządowych w Janowie
- 13 października uczestniczyłem w naradzie Augustowsko-Biebrzańskiego Parku Turystycznego w Mońkach dotyczyło to realizacji zadania i zmiany zakresu dotychczas realizowanych i wnioskowanych zadań z zakresu ochrony środowiska i turystyki
- 16 października w Urzędzie Wojewódzkim uczestniczyłem w podpisaniu umowy z zakresu zarządzania kryzysowego
- 18 października uczestniczyłem w Powiatowym dniu Seniora w Sokółce
- 20 października odbywa się narada Klastra Energy w sprawie budżetu na przyszły rok
- 20 października uczestniczyłem w naradzie zarządu Związku Powiatowo-Gminnego Osnowa
- 22 października uczestniczyłem Podlaskim Forum Energetycznym dotyczyło to między innymi zadań, które zakład energetyczny realizuje na terenie województwa podlaskiego, sposobów przyłączania nowych odbiorców energii jak również spraw związanych z odnawialnymi źródłami energii
- 24 październiku uczestniczyłem w zebraniu udziałowców Wodociągów Podlaskich odbyło się w siedzibie Wodociągów Podlaskich dotyczyło ona dalszego uczestnictwa w tej Spółce Wodociągi Podlaskie. Na tym zebraniu podjęto ostateczne decyzje odnośnie naszego udziału w Spółce Wodociągi Podlaskie
- 29 października uczestniczyłem w posiedzeniu komisji stałych Rady gminy Janów
- 29 października również uczestniczyłem podpisaniu aktu notarialnego na zakup działki pod pompownie w miejscowości Kuplisk oraz sprzedaży dwóch działek użytkowanych użytkowania wieczystego to działki tutaj z ulicy Sokólskiej oraz z ulicy Białostockiej
- 30 października uczestniczyłem w konferencji dotyczącej ekologii oraz podsumowaniu konkursu na najbardziej ekologiczną gminę na terenie Województwa Podlaskiego
- 31 października odbyło się odbyły się zgromadzenia Spółki BiomTrans jeżeli chodzi o spółkę Biom to nie podjęto uchwał odnośnie budżetu i stawek na następny rok z uwagi na fakt iż, szczęść gmin nadal nie uczestniczy w udzielaniu zamówień innych aut dla spółki BiomTrans i w związku z tym postanowiliśmy że jeszcze raz przeanalizowane zostaną ceny i koszty funkcjonowania spółki BiomTrans i na następnym zgromadzeniu gdzieś tak za około tydzień będą podjęte uchwały odnośnie kosztów i cen na odbiór odpadów z terenu spółki
- 31 października uczestniczyłem w podpisaniu umowy odnośnie zarządzania kryzysowego i realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim
Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Olszewski poinformował, że punkt 5 dotyczy interpelacji i zapytań radnych Gminy Janów
Przewodniczący Rady poinformował, że wpłynęła interpelacja na piśmie grupy radnych w sprawie znaków drogowych umiejscowionych na terenie Gminy Janów.
Interpelacja została przekazana Wójtowi Gminy.
Interpelacja stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Olszewski poinformował, że punkt 6 dotyczy podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Janów na lata 2025-2031 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2025-2033
Przewodniczący Rady udzielił głosu Pani Skarbnik.
Skarbnik Gminy Pani Dorota Bohdan poinformowała, iż dokonano aktualizacji planu dochodów na 2025 rok do kwoty - 38 928 917 zł. Zaktualizowano plan wydatków na 2025 rok do kwoty - 42 294 754 zł. W związku ze zmniejszeniem się deficytu budżetowego w 2025 roku, zmniejszono kwotę kredytu do pozyskania w celu pokrycia tego deficytu o 168 643 zł.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wobec braku zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie
projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Janów na lata 2025-2033 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2025-2033
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie:
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Janów na lata 2025-2033 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2025-2033
Wynik głosowania:
wymagana większość zwykła: ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMAŁO SIĘ: 0.
Wynik głosowania: Przyjęto
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Olszewski poinformował, że punkt 7 dotyczy podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2025 rok
Przewodniczący Rady udzielił głosu Pani Skarbnik.
Skarbnik Gminy Pani Dorota Bohdan poinformowała, że zmiany w budżecie na 2025 rok po stronie dochodów przedstawiają się następująco:
DOCHODY +694 576 zł
1. DZIAŁ 700- Gospodarka mieszkaniowa- zwiększono plan dochodów dotyczący sprzedaży działek gminnych -358 634 zł;
2. DZIAŁ 750 - Administracja publiczna - zwiększono plan dochodów pochodzących z dotacji z PUW na działalność USC - 13 000 zł;
3. DZIAŁ 752 - Obrona narodowa - wprowadzono do planu dochodów dotację z PUW na wydatki inwestycyjne w tym rozdziale - 261 258 zł;
4. DZIAŁ 756 - Dochody od osób prawnych i fizycznych.. - zwiększono wpływy podatkowe od osób fizycznych - 24 800 zł;
5. DZIAŁ 801 -Oświata i wychowanie - zwiększono plan dochodów dotyczący dotacji z PUW na zakup podręczników dla uczniów - 4 153 zł;
6. DZIAŁ 852-Pomoc społeczna- zwiększono plan dochodów dotyczących dotacji z PUW na realizację programu "Posiłek w szkole i w domu" - 20 350 zł , na dodatek dla pracownika socjalnego w GOPS - 4 238 zł oraz na zasiłki stałe - 4 635 zł;
7. DZIAŁ 853 - Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej - wprowadzono do planu dochodów środki z FP na nadanie numeru PESEL obywatelom Ukrainy - 108 zł;
8.DZIAŁ 900-Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - wprowadzono plan dochodów dotyczący wpłaty mieszkańców za odbiór azbestu z ich gospodarstw -3 400 zł
WYDATKI +525 933 zł
1. DZIAŁ 010- Rolnictwo i łowiectwo- wprowadzono do planu wydatków środki na uregulowanie kary pieniężnej za brak pozwoleń wodnoprawnych za korzystanie z usługi wodnej w III i IV kwartale 2024, I i II kwartale 2025 roku-79 274 zł;
2. DZIAŁ 600 - Transport i łączność -zmniejszono plan wydatków za usługi remontowe - 35 000 zł, zwiększono natomiast usługi pozostałe na drogach gminnych- 80 000 zł;
3. DZIAŁ 700- Gospodarka mieszkaniowa- w związku ze zmianą przeznaczenia funduszu sołeckiego w sołectwie Janów zwiększono wydatki bieżące w tym dziale, a zmniejszono w dziale Obiekty sportowe -20 000 zł, zwiększono również środki na wypłatę umów zleceń - 8 000 zł;
4. DZIAŁ 750 - Administracja publiczna -zwiększono plan wydatków na działalność USC - 13 000 zł, zwiększono także środki na wypłatę diet dla radnych- 17 200 zł, wydatki bieżące w Urzędzie Gminy -37 200 zł, promocję Gminy - 3 000 zł, zmniejszono plan wydatków na wypłatę diet sołtysom - 6 000 zł i zakup usług pozostałych - 4 000 zł;
5. DZIAŁ 752 - Obrona narodowa - wprowadzono do planu wydatków wkład własny budżetu dotyczący realizacji Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej - 4 772 zł oraz wydatki majątkowe związane z otrzymaną dotacją na zakup agregatu i cysterny - 199 715 zł i modernizację wiaty na potrzeby magazynowania sprzętu - 61 543 zł;
6. DZIAŁ 754- Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa- dokonano przesunięć planu wydatków między paragrafami, zwiększono środki na podatek od nieruchomości za strażnice OSP;
7. DZIAŁ 757 - Obsługa długu publicznego - zwiększono plan dotyczący spłaty odsetek od zaciągniętych zobowiązań długoterminowych o 36 000 zł;
8. DZIAŁ 801 - Oświata i wychowanie - na wniosek Dyrektorów szkół dokonano przesunięć planu wydatków między rozdziałami w celu prawidłowej realizacji budżetu, w rozdziale dotyczącym dowożenia uczniów do szkół zwiększono plan wydatków na wypłaty umów zleceń dla opiekunek zatrudnionych przy dowożeniu - 10 000zł, w związku ze zwiększeniem dotacji na zakup książek dla uczniów - zwiększono plan wydatków w paragrafie dotyczącym zakupu środków dydaktycznych i książek -4 153 zł;
9. DZIAŁ 851 - Ochrona zdrowia - dokonano przesunięć planu między paragrafami;
10. DZIAŁ 852 -Pomoc społeczna- wprowadzono do planu wydatków dotację z PUW na program rządowy "Posiłek w szkole i w domu" - 20 350 zł, na wypłatę dodatków dla pracowników socjalnych - 4 238 zł oraz na zasiłki stałe -4 635 zł zmniejszono natomiast środki na usługi opiekuńcze -35 000 zł;
11. DZIAŁ 853 - Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej - wprowadzono do planu wydatków środki z Funduszu Pomocy na nadanie numeru PESEL obywatelom Ukrainy - 108 zł;
12. DZIAŁ 854 -Edukacyjna opieka wychowawcza -wprowadzono do planu wydatków środki własne budżetu na wypłatę stypendium socjalnego - 2 045 zł;
13. DZIAŁ 855 -Rodzina -zwiększono plan wydatków na rodziny zastępcze - 35 000 zł;
14. DZIAŁ 900- Gospodarka komunalna i ochrona środowiska- dokonano przesunięć planu wydatków między paragrafami w gospodarce ściekowej i odpadami komunalnymi, zwiększono plan wydatków na koszty inspektora nadzoru pracującego przy inwestycji modernizacji oświetlenia ulicznego o 1 150 zł , na bieżącą konserwację oświetlenia - 6 150 zł, zmniejszono natomiast plan wydatków na zakup energii - 18 300 zł;
15. DZIAŁ 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - Na wniosek Dyrektora GOKSiT zmniejszono dotację podmiotową dla Gminnego Ośrodka Kultury, zwiększono natomiast dla Biblioteki - 32 960 zł.
Deficyt budżetu gminy w kwocie 3 365 837 zł w załączniku dotyczącym przychodów budżetu gminy w 2025 roku został rozpisany na następujące źródła pokrycia:
a) kredyty -2 375 804 zł
b) wolne środki - 641 711,79 zł
c) przychody z rozliczenia środków z 2024 r (Wzmocnienie cyberbezpieczeństwa w jst) - 49 671,55 zł
d) przychody z niewykorzystanych środków z 2024 roku (Gospodarka odpadami) - 298 649,66 zł.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wiceprzewodnicząca Rady Pani Marta Nobert zapytała o wyjaśnienie wydatków z działu Rolnictwo i łowiectwo wprowadzone do planu wydatki środki na uregulowanie kar pieniężnych
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski odpowiedział, że zła interpretacja przepisów oraz to że byliśmy w trakcie realizacji zadania inwestycyjnego polegającego na rozbudowie sieci wodociągowej na terenie naszej gminy Janów oraz modernizacji stacji wodociągowej w Białousach po prostu w trakcie tej realizacji skończyły nam się pozwolenia wodnoprawne. Każde pozwolenie wodnoprawne wiadomo kosztuje te kilkanaście tysięcy złotych oraz okres wykonania tego pozwolenia wodnoprawnego zajmuje kilka miesięcy no ale kierując się trochę takim wariantem oszczędnościowym wydawało się że lepiej będzie zrobić jedno pozwolenie wodnoprawne na daną stację wodociągową i sieć niż dwa razy to powtarzać ale niestety nie zauważono że w 2024 roku zmieniły się stawki opłat i kar za nieaktualne pozwolenia wodnoprawne i z tego tytułu po prostu mimo że zgłosiliśmy Wód Polskich że jesteśmy w trakcie wykonywania pozwolenia wodnoprawnego i tak naliczono nam karę. Kary te są prawie 500% większe niż były do tej pory i niestety musimy to zapłacić zapłaciliśmy wykonawcy za wykonanie pozwoleń tych wodnoprawnych na te nowe inwestycje.
Radna Gminy Pani Agnieszka Małyszko zapytała o te pozwolenie wodnoprawne dokładnie gmina wystąpiła na jaki okres jest wydawany pozwolenie wodnoprawne i skoro mamy karę naliczoną w trzecim i czwartym kwartale 2024 roku to rozumiem że to pozwolenie było nieważne już w poprzednim roku a w inwestycje w przebudowie przepompowni zostały realizowane dopiero w tym roku
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski odpowiedział, że ja mówiłem o stacji wodociągowych a nie przepompowni bo to inwestycja dotyczyła sieci wodociągowej na terenie gminy Janów sieci wodociągowej zasilanej z pompowni stacji wodociągowej w Janowie oraz nowej stacji wodociągowej modernizacji w Białousach nie wiem teraz kiedy to było można to sprawdzić w dokumentach po prostu nie dopatrzenie trochę pracowników i zła interpretacja ale te zmiany przepisów tak następują często że no po prostu czasami nie wychwyci się tego
Radna Gminy Pani Justyna Solnik zapytał, czy każdy z tych inwestycji wymaga oddzielnego pozwolenia
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski odpowiedział, że nie pozwolenie wydaje się na jakieś dłuższy okres czasu i to pozwolenie i w tym okresie czasu wygasać trzeba nowe pozwolenie zrobić i ona akurat nie tak się zdarzyło gdyby to ono było wcześniej przed rozpoczęciem inwestycji to pewnie takiego problemu by nie było ale to było w trakcie inwestycji zasugerowaliśmy się tym żeby robić jedno pozwolenie a nie robić dwa bo na początku byśmy zrobili w trakcie jedno pozwolenie na stan który był przed rozpoczęciem inwestycji później drugie pozwolenie po zakończeniu inwestycji i to z tego tytułu takie błędy po prostu wyniku gdyby nie było prowadzonych inwestycji to pozwolenie byłoby normalnie wykonywane
Radna Gminy Pani Justyna Solnik zapytała a jaki organ nakłada te kary
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski odpowiedział, że Wody Polskie
Radna Gminy Pani Justyna Solnik zapytała, czy były poczynione kroki przez gminę próbowała tak coś z tym zrobić występowało jakieś umorzenie
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski odpowiedział, że tak próbowaliśmy tutaj na kilka sposobów pisaliśmy odwołanie tłumaczenia nic po prostu ta instytucja nie reaguje na żadne tam tłumaczenia
Radna Gminy Pani Justyna Solnik zapytała, że rozumiem że mamy już te pozwolenie i na jaki okres jest wydany
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski odpowiedział, że nie pamiętam ale mamy te pozwolenia wodnoprawne
Radna Gminy Pani Agnieszka Małyszko zapytała, czy są podjęte działania ażeby w przyszłości tych kar uniknąć
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski odpowiedział, że cały czas są podejmowane, to nie ma tak że tylko ze względu jak dostaniemy jakąś karę podejmujemy działania cały czas staramy się żeby czegoś takiego nie było ale Państwo jeżeli prześledzicie różnego rodzaju procesy decyzyjne jakie są podejmowane na okoliczność wykonywanych inwestycji zauważycie nie tylko się dostaje karę za postępowania przetargowe, że na przykład terminu się nie przedłuży dla firmy albo po prostu nie w odpowiednim terminie i skutkuje to na przykład potrąceniami z dotacji te które gmina dostaje na poszczególne zadania
Radna Gminy Pani Agnieszka Małyszko zadała pytanie do działu 6 transport i łączność - plan wydatków na usługi remontowe 35 tysięcy złotych i zwiększono natomiast usługi pozostałe na drogach gminnych 80 tysięcy złotych i chciałam zapytać jakie usługi remontowe zostały bądź będą ograniczone jeżeli chodzi o te zmniejszenie o 35 tysięcy złotych. A co zostało zwiększone jak to wygląda sytuacja
Skarbnik Gminy Pani Dorota Bohdan odpowiedziała, że żadne usługi te które były zaplanowane nie zostały zmniejszone w sensie wykonania tylko wykonawcy na fakturach piszą albo remont drogi albo na prawa drogi jeżeli remont pisze wykonawca na fakturze to jest w paragrafie 4270 jeżeli pisze naprawa drogi to już jest w paragrafie 4300 to jest po prostu to jest dostosowywanie do tego jak jest wypisana faktura.
Wobec braku dalszych zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2025 rok
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie:
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2025 rok
Wynik głosowania:
Wynik głosowania: Przyjęto
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że uchwała Nr XV/85/25 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2025 rok stwierdził, że uchwała została podjęta.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Radny Gminy Pan Jarosław Szczerba opuścił posiedzenie sesji Rady Gminy Janów
Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Olszewski poinformował, że punkt 8 dotyczy podjęcie uchwały w sprawie określenia stawek w podatku od nieruchomości na 2026 rok
Głos zabrał Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski. Poinformował, że jeżeli chodzi o stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok to te stawki zostały zaopiniowane na wspólnym posiedzeniu komisji stałych rady gminy Janów. Jeżeli chodzi o stawki podatku od nieruchomości to w stosunku do roku ubiegłego na 2025 rok wzrost stawek podatku nastąpił o współczynnik 4,5%. jeżeli chodzi o stawki podatku od nieruchomości to są one od gruntów budynków i budowli jeżeli chodzi o stawki od gruntów to zostały one ogłoszone zatwierdzone wysokości proponowanej stawki ogłoszonej przez Ministra Finansów na 2026 rok.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wobec braku zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie
projekt uchwały w sprawie określenia stawek w podatku od nieruchomości na 2026 rok
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie:
Podjęcie uchwały w sprawie określenia stawek w podatku od nieruchomości na 2026 rok
Wynik głosowania:
wymagana większość zwykła: ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMAŁO SIĘ: 0.
Wynik głosowania: Przyjęto
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że uchwała Nr XV/86/25 w sprawie określenia stawek w podatku od nieruchomości na 2026 rok stwierdził, że uchwała została podjęta.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Głos zabrał Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski. Poinformował, że jeśli chodzi o ustalenie stawki podatku rolnego to ta stawka jest przyjmowana w wysokości wyliczonej na podstawie średniej ceny skupu żyta z okres 11 kwartałów to uchwały się nie podejmuje w przypadku gdyby obniżka zachodziła to wtedy taką uchwałę się podejmuje. Na wspólnym posiedzeniu komisji ustalono że przyjmujemy stawkę wyliczoną na podstawie średniej ceny skupu żyta za 11 kwartałów, która wynosi: 66,42 zł za 1q żyta. Podatek wyliczony z tej stawki z 1 ha przeliczeniowego wynosi: 166,05 zł, a z 1ha fizycznego wynosi: 332,10 zł.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wobec braku zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie
przyjęcie stawki podatku rolnego na 2026 rok
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie:
Przyjęcie stawki podatku rolnego na 2026 rok
Wynik głosowania:
wymagana większość zwykła: ZA: 13, PRZECIW: 0, WSTRZYMAŁO SIĘ: 0.
Wynik głosowania: Przyjęto
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że przyjęto stawki podatku rolnego na 2026 rok.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Olszewski poinformował, że punkt 10 dotyczy ustalenie stawki podatku leśnego na 2026 rok
Głos zabrał Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski. Poinformował, że jeżeli chodzi o stawkę podatku leśnego to obliczana jest ona na podstawie średniej ceny sprzedaży drewna obliczono według średniej ceny drewna uzyskanej przez Nadleśnictwo za pierwsze 3 kwarta 2025 roku i ta cena wyniosła w kwocie 281,37 zł za 1m3. Wyliczenie tej stawki to 61,9014 zł za 1 ha fizyczny. Stawka ta jest wyższa niż obowiązująca w 2025 roku.
Na wspólnym posiedzeniu komisji stałych rady gminy Janów zatwierdzono zaproponowane stawki podatku leśnego za 2026 rok
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wobec braku zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie
przyjęcie stawki podatku leśnego na 2026 rok
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie:
Przyjęcie stawki podatku leśnego na 2026 rok
Wynik głosowania:
wymagana większość zwykła: ZA: 13, PRZECIW: 0, WSTRZYMAŁO SIĘ: 0.
Wynik głosowania: Przyjęto
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że przyjęto stawki podatku leśnego na 2026 rok.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Olszewski poinformował, że punkt 11 dotyczy podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski, poinformował, że projekt uchwały dotyczy stawek podatku od środków transportowych to na wspólnym posiedzeniu komisji zatwierdziliśmy wzrost stawek podatku od środków transportowych. I tutaj jeżeli chodzi o ten podatek na 2026 rok zaproponował wzrost stawki podatku od środków transportowych tam gdzie są stawki maksymalne ogłoszone przez Ministerstwo Finansów to zostają maksymalne, natomiast w tych kategoriach gdzie jest kilka samochodów na terenie gminy to zastosowano ulgi. Natomiast podatek od środków transportowych na 2026 rok dla tych stawek, które nie są maksymalne jako zwyżkę o 4% w stosunku do tych stawek które były na 2025 rok.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wobec braku zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie:
Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok
Wynik głosowania:
wymagana większość zwykła: ZA: 13, PRZECIW: 0, WSTRZYMAŁO SIĘ: 0.
Wynik głosowania: Przyjęto
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że uchwała Nr XV/87/25 w sprawie określenia wysokości rocznych stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok stwierdził, że uchwała została podjęta.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Olszewski poinformował, że punkt 12 dotyczy podjęcie uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Białousach
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski, poinformował, że podjęcie takiej uchwały odnośnie likwidacji Szkoły Podstawowej w Białousach zawsze budzi swego rodzaju kontrowersje wiadomo że zawsze jeden mniej obiekt oświatowy będzie funkcjonował na terenie gminy. Niemniej jednak jeżeli chodzi o Szkołę Podstawową w Białousach to problemem, który takie najbardziej dotyka tą szkołę i też naszą gminę jest niestety brak dzieci w tej szkole. W tym roku już raz próbowaliśmy zlikwidować tą szkołę żeby już była zlikwidowana od 1 września bieżącego roku niestety Pani Kurator negatywnie zaopiniowała naszą uchwałę odnośnie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Białousach mimo że moim zdaniem to co było potrzebne w dokumentach do zlikwidowania tej szkoły wszystko było argumenty, które tam Pani Kurator podnosiła no nie ukrywam że nie znajdują zrozumienia mogę powiedzieć u mnie nie tylko u mnie bo tam poruszone były takie sprawy jak kwestia że parę minut dzieci będą gdzieś tam dłużej dojeżdżać nikt nie zwraca uwagi na to że do Szkoły do Janowa dzieci dojeżdżają o wiele dłużej niż do Szkoły w Białousach czy też do szkoły z Białous do Janowa bo tym kursem prosto jadą dzieci do Janowa. Zwrócono też uwagę na nie powiadomienie części rodziców o likwidacji szkoły na przykład rodzica nie ma w Polsce i rodzica nie powiadomiło to też jest problem bo rodzic rzekomo nie dostał nie został powiadomiony taki ja nie będę tam zresztą tutaj wnikał szczegóły decyzji Pani Kurator niemniej jednak postanowiliśmy że przystąpimy do likwidacji tej Szkoły Podstawowej w Białousach z uwagi na fakt iż w tym roku uczniów razem z klasą 0 uczy się 31 dzieci.
Wójt przedstawił uzasadnienie do uchwały. I poinformował, że komisje stałe przy Radzie Gminy pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Białousach
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wiceprzewodnicząca Rady Pani Marta Nobert zapytała, czy będą zapewnione etaty dla nauczycieli którzy pracują w Szkole Podstawowej w Białousach
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski odpowiedział, że oczywiście będą zresztą tam już za dużo tych nauczycieli nie zostało, chyba czwórka nauczycieli tak jakby z tamtej szkoły, reszta nauczycieli dojeżdża z Zespołu Szkół Samorządowych z Janowa i uzupełniają etaty.
Radna Gminy Pani Justyna Solnik zapytam tak samo jak w poprzednim razem chciałam zapytać czy przemyślano też sprawę pracowników administracyjnych
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski odpowiedział, że trudno będzie z pracownikami tymi nie nauczycielami administracyjnymi no takich No jeżeli by się osoby jakieś zgodziły tutaj dojeżdżać do Janowa to może jeszcze jakaś tam praca by się znalazła, rozmowy były na ten temat
Wobec braku dalszych zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Białousach
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie:
Podjęcie uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Białousach
Wynik głosowania:
wymagana większość zwykła: ZA: 13, PRZECIW: 0, WSTRZYMAŁO SIĘ: 0.
Wynik głosowania: Przyjęto
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że uchwała Nr XV/88/25 w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Białousach stwierdził, że uchwała została podjęta.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Olszewski poinformował, że punkt 13 dotyczy podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Przewodniczący Rady udzielił głosu Sekretarzowi Gminy
Sekretarz Gminy Pan Rafał Szokal-Egird poinformował, iż jak co roku rada gminy do końca 30 listopada musi uchwalić roczny program współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi. Program stanowi załącznik do projektu uchwały nic się nie zmieniło w kształcie od zeszłego roku to znaczy od projektu zatwierdzonego przez Wojewodę przyjętego przez Radę Gminy i opublikowanego w dzienniku urzędowym także projekt dokładnie takim samym kształcie został przedłożony teraz i bardzo bym prosił o przyjęcie uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wobec braku zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie:
Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Wynik głosowania:
wymagana większość zwykła: ZA: 13, PRZECIW: 0, WSTRZYMAŁO SIĘ: 0.
Wynik głosowania: Przyjęto
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że uchwała Nr XV/89/25 w sprawie uchwalenia rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie stwierdził, że uchwała została podjęta.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Olszewski poinformował, że punkt 14 dotyczy podjęcie uchwały uchylającej uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na wystąpienie Gminy Janów ze spółki Wodociągi Podlaskie Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz zbycie udziałów Gminy Janów
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski, poinformował, że w miesiącu czerwcu podejmowaliśmy uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na wystąpienie Gminy Janów ze Spółki Wodociągi Podlaskie. Podjęcie tej uchwały podyktowane było po prostu jakby chęcią i dbałością o funkcjonowanie tej naszej spółki Wodociągi Podlaskie. Spółka ta w ostatnim okresie zanotowała bardzo duże straty, zadłużenie Spółki ponad 2,5 miliona zł i w związku z tym udziałowcy Spółki jakby podjęli działania ku temu żeby poprawić tą sytuację lub też wyjść z tej Spółki i założyć swoją spółkę, która by zajmowała się gospodarką osobno i gospodarką ściekową. My korzystamy na chwilę obecną tylko z gospodarki wodnej, którą prowadzą właśnie Wodociągi Podlaskie i w tym okresie od 26 czerwca br. czynione były różnego rodzaju nie wiem ruchy postępy żeby tą sytuację Spółki wyjaśnić poprawić lub też żeby nasza gmina razem z innymi gminami, które zadeklarowały wyjście ze Spółki Wodociągi Podlaskie i powołać ewentualnie nową spółkę. W trakcie jednak doszły do nas informacje pozytywne odnośnie działalności tej Spółki, to jest poprawa wyników finansowych Spółki. Wynik za pierwsze półrocze nawet już był na plusie. Po rozmowach z głównym udziałowcem Spółki Wodociągi Podlaskie Urzędem Marszałkowskim i z Prezesem spółki z Radą Nadzorczą podjęliśmy jednak decyzję żeby w tej Spółce Wodociągi Podlaskie pozostać i dać szansę na poprawę tej sytuacji nie tylko finansowej ale też sytuacji własnościowej bo jak wiemy udziałowcom większościowym jest Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego gdzie no nie wszystkim chyba udziałowcom czyli gminom podoba się że udziałowcem jest Urząd, który swojego majątku nie ma a dochód, który jest wypracowywany to jest na majątku gmin. Niemniej jednak doszliśmy do porozumienia że zostaną zmienione zasady funkcjonowania tej spółki. Zysk i straty zmniejszają się. Postanowiliśmy że jednak w tej spółce zostaniemy i te pismo które było wysyłane do Spółki Wodociągi Podlaskie ono przewidywało taką opcję że jeżeli zmienią się warunki to po prostu uchylimy tą uchwałę i pozostaniemy tej Spółce Wodociągi Podlaskie. Plusem takim pozostania tej Spółce Wodociągi Podlaskie, że odpada nam taki jeden element związany z zarządzaniem tą siecią wodociągową, nie posiadamy też za bardzo sprzętu żeby tą sieć po prostu eksploatować i jak by były awarie czy innego rodzaju zderzenia żeby móc to jak najszybciej poprawić także na chwilę obecną tutaj pozostajemy w tej Spółce Wodociągi Podlaskie.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wobec braku zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały uchylającej uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na wystąpienie Gminy Janów ze spółki Wodociągi Podlaskie Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz zbycie udziałów Gminy Janów
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie:
Podjęcie uchwały uchylającej uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na wystąpienie Gminy Janów ze spółki Wodociągi Podlaskie Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz zbycie udziałów Gminy Janów
Wynik głosowania:
wymagana większość zwykła: ZA: 13, PRZECIW: 0, WSTRZYMAŁO SIĘ: 0.
Wynik głosowania: Przyjęto
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że uchwała Nr XV/90/25 w sprawie wyrażenia zgody na wystąpienie Gminy Janów ze spółki Wodociągi Podlaskie Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz zbycie udziałów Gminy Janów stwierdził, że uchwała została podjęta.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Olszewski poinformował, że punkt 15 dotyczy podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2026 rok
Przewodniczący Rady udzielił głosu Sekretarzowi Gminy
Sekretarz Gminy Pan Rafał Szokal-Egird poinformował, iż jak co roku Rada Gminy podejmuje uchwałę zatwierdzającą plan pracy komisji rewizyjnej na rok kolejny czyli na rok 2026. Załącznik do projektu uchwały jest taki sam. Projekt uchwały nie był przedstawiany na komisji bo zostało to zrobione po wysłaniu zaproszeń na sesję i zostało to dodane w dniu dzisiejszym do porządku obrad. Odnośnie planu pracy komisji rewizyjnej został opracowany podobnie jak w roku ubiegłym także kształt jest zachowany podobny także bardzo proszę o przyjęcie uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wobec braku zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2026 rok
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie:
Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2026 rok
Wynik głosowania:
wymagana większość zwykła: ZA: 13, PRZECIW: 0, WSTRZYMAŁO SIĘ: 0.
Wynik głosowania: Przyjęto
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że uchwała Nr XV/91/25 w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2026 rok stwierdził, że uchwała została podjęta.
Uchwała stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Olszewski poinformował, że punkt 16 dotyczy informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Janów w roku szkolnym 2024/2025
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski przedstawił informacje o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Janów w roku szkolnym 2024/2025
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Przewodniczący Rady Pan Tomasz Olszewski zapytał, o wyniku egzaminów bo w Szkole Podstawowej w Białousach to wiadomo jest mało uczniów ale w ZSS w Janowie nie są za dobre a rekomendacja w roku szkolnym 2025/2026 nie ma nic o poprawie. Może jakieś zajęcia dodatkowe z przedmiotów które są objęte
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski odpowiedział, że jeśli chodzi o zajęcia dodatkowe i te różnego rodzaju programy naprawcze naprawdę program naprawczy o te programy naprawcze one cały czas są robione i wierzcie Państwo cały wrzesień do połowy października nauczyciele różnego rodzaju teraz opracowują plany gdzie tomy materiałów różnych przygotowywane są z tym że tutaj nie do końca wszystko to można nie wiem no tak podciągnąć pod tą naukę nauczycieli i sprawowanie tego wszystkiego. No niestety uczniowie przestają się uczyć te zakaz tych zadawania prac domowych spowodował totalną taką katastrofę po prostu uczniowie nic nie robią i tutaj bez względu na to ile tych programów takich naprawczych nauczyciele napiszą bo piszą cały czas Ja wiem że robią programy są zajęcia dodatkowe jeżeli chodzi o te zajęcia dodatkowe programy różnego rodzaju naszej szkole tego jest bardzo dużo ale efektów takich jakich by się chciało tak osobiście uważam za dużych nie ma no ale no próbują
Przewodniczący Rady Pan Tomasz Olszewski powiedział że to w rekomendacjach tam powinno się coś takiego pojawić tak do dalszej pracy no z tymi pracami domowymi to w całej Polsce jest tak samo ale jednak ten ponad 20% różnicy w stosunku do średniej krajowej to jest chyba katastrofa
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski powiedział, że to nie tylko od nauczycieli zależy ten wynik ale zależy też od uczniów jacy uczniowie trafiają się w danym roczniku bo tego zależy bardzo dużo naprawdę bo są uczniowie którzy i przyswajają wiedzę bardzo szybko i są zainteresowani nauką są klasy roczniki że w ogóle dzieci nie uczą się po prostu i to jest największy problem
Wobec braku dalszych zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady zamkną dyskusję w przedmiotowej sprawie.
Stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Olszewski poinformował, że punkt 17 dotyczy informacja o oświadczeniach majątkowych osób zobowiązanych do ich złożenia
Przewodniczący Rady udzielił głosu Sekretarzowi Gminy
Sekretarz Gminy Pan Rafał Szokal-Egird przedstawił informacje o oświadczeniach majątkowych osób zobowiązanych do ich złożenia.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wobec braku zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady zamkną dyskusję w przedmiotowej sprawie.
Informacja o oświadczeniach majątkowych osób zobowiązanych do ich złożenia stanowi załącznik do protokołu
Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Olszewski poinformował, że punkt 18 dotyczy wolne wnioski i informacje
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski poinformował, że wnioski o odszkodowanie o przymrozki można składać już do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Następnie Wójt zaprosił Radnych oraz Sołtysów na święto 11 Listopada na mszę i uroczystość patriotyczne pod pomnik Orła Białego.
Kolejna sprawa to przewija się temat spotkania Klastra Energy Gmin i Powiatu Sokólskiego wielokrotnie mimo że dostaliśmy jakby pieniądze takie na papierze dlatego klastra na ten projekt, który gmina razem z innymi gminami tutaj tego klastra uczestniczy to okazuje się że no dwie gminy tak troszeczkę jakby blokują podpisanie porozumienie i realizację tego zadania. Bo przy składaniu wniosku o finansowanie tego zadania wykonawca tego wniosku czyli ta do Firma Ekogrup, która zajmuje się tym klastrem więcej zadeklarowano uczestników związanych z instalacjami tymi OZE dla mieszkańców indywidualnych. My pierwotnie czegoś takiego nie robiliśmy tylko skupiliśmy się na budynkach użyteczności publicznych czyli nasze szkoły, gmina, świetlice, oczyszczalnie, stacje wodociągowe i jak im przypisano za dużo tych osób bo oni zgłaszali chęć wykonania tych instalacji przez mieszkańców to gmina Janów i gmina Suchowola zadeklarowały że zrobią po prostu tutaj nabór dla tych osób, które chciałyby indywidualnie założyć te instalacje i to zadeklarowaliśmy. Na jednym z tych wspólnych posiedzeń tego Klastra Energy Starostwie Powiatowym w Sokółce. Mimo tej naszej deklaracji gminy Sidra i Kuźnica nie zdecydowały się żeby po prostu to porozumienie podpisać i na razie mimo że rozmawialiśmy z nimi już osobiście bez jakby instytucji tej nadzorującej i instytucji prowadzącej to nie do końca te gminy jakby nie wiem czy są zainteresowane czy się boją tej inwestycji. Skarbnicy mówią że boją się inwestycji że nie są jakby w umowie tej wykonawczej później zawarte możliwości jakby zmiany tego zakresu ale moim zdaniem będę właśnie tak mówił wszystkim że moim zdaniem nie tylko moim zdaniem jest to żeby najpierw podpisać porozumienie że będziemy to zadanie realizować i później ewentualnie już tą główną umową wykonawczą żeby wtedy dopiero zastanowić się i w jaki sposób znaczy zastanowić się po prostu zmienić zakresy tego zadania iść w kierunku dopóki nie ma żadnych konsekwencji finansowych żeby to zadanie próbować zrealizować bo ja nie ukrywam że te zadanie które tutaj podjęliśmy i od jakiegoś czasu próbujemy zrealizować to jedno z podstawowych zadań na terenie gminy bo to były instalacje fotowoltaiczne na przykład dla oczyszczalni ścieków do tego magazyny energii instytucja ta nadzorująca prowadząca wykonanie tego zadania on miał w swoim zakresie również magazyn wodorowy i ten magazyn wodorowy mogły być umieszczony przy szpitalu i tutaj Wójtowie i Burmistrzowie też zadeklarowali między innymi i ja również deklarowałem jeżeli Powiat by już podpisał to porozumienie to my ze swojej strony przejęlibyśmy część obciążeń związanych właśnie z budową tego magazynu wodorowego to kwestia tam nie wiem kilkudziesięciu tysięcy byłaby jeżeli wartość zadania jest w sumie 20 milionów dla całego Klastra dla naszej gminy to by było gdzieś tam ponad 2 miliony chyba jeżeli by te instalacje fotowoltaiczne i indywidualne by przeszły to byśmy w to zainwestowali. Wiadomo no szpital służy nie tylko dla powiatu tylko służy dla wszystkich mieszkańców poszczególnych gminnych i powiatu także tutaj nasze działania idą w kierunku żeby jak najbardziej ten projekt wypalił to jeden byłby z podstawowych projektu gdzie pozwoliłoby nam zmniejszyć koszty funkcjonowania zarówno oczyszczalni jak i tych stacji wodociągowych, przepompowni, szkół nawet te świetlice i remizy. To wszystko były po prostu taniej funkcjonowało i nasza gmina czeka. Jeśli chodzi Jeżeli chodzi o realizację tych inwestycji to jesteśmy spóźnieni no ale już myślę że już wszystko się wyprostuje tu w tym tygodniu jeżeli chodzi o drogi opóźnienie nastąpiło przy modernizacji tych dwóch odcinków dróg szczególnie tej drogi Cieśnisk- Zielony Gaj- Sucha Góra ale warunki atmosferyczne które były w ostatnim okresie nie pozwoliły po prostu wykonać tej modernizacji drogi ale tutaj dzisiaj i w następnym tygodniu myślę że nawierzchnia asfaltowa przynajmniej jedna warstwa będzie położona. W dalszym ciągu tam prowadzimy takie drobne prace jeszcze na drogach naszych tam troszkę uzupełniamy nawierzchnie, równamy trochę teraz takiej pogody było nie bardzo dobrej a jeżeli chodzi o drogi żwirowe prowadzenie robót drogach niemniej jednak myślę że w następnym tygodniu te równanie gdzie tam odcinki zostaną do wykonania to zrobimy
Sołtys wsi Studzieńczyna Pan Maciej Moniuszko zapytał, czy droga Janów-Kuplisk są jakieś plany aby coś z ta drogą zrobić
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski odpowiedział, że plany są z Panem Starostą rozmawialiśmy i Pan Starosta jak najbardziej jest za tym żeby tą drogę modernizować i z tego co wiem jeżeli wniosek będzie pozytywnie zaakceptowany w tym projekcie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg to będzie realizowany. Na chwilę obecną jeszcze czeka droga Białousy- Sitkowo- Łosiniec tutaj była taka już informacja, że droga tam jakby będąca na liście rezerwowej ma być już realizowana ale oficjalnej informacji nie mamy
Sołtys wsi Studzieńczyna Pan Maciej Moniuszko a z Panem Starostą nie można by było się jakoś dogadać żeby coś tam troszeczkę do inwestować tą drogę podsypać pobocze bo zbliża się zima to jest tragicznie
Radna Gminy Pani Agnieszka Małyszko poinformowała, że 9 września złożyłam petycję właśnie do Starostwa Powiatowego w Sokółce w sprawie przebudowy drogi powiatowej Janów-Kuplisk na tym odcinku później 14 października było spotkanie komisji skarg wniosków i petycji w Starostwie na którym też byłam petycja została pozytywnie zaopiniowana przez członków komisji 30 października byłam na kolejnym spotkaniu komisji skarg i wniosków została podjęta uchwała do tej petycji która też została pozytywnie zaopiniowana dodatkowo członkowie komisji wnioskowali też o właśnie doraźną naprawę poboczy podsypanie żeby to do momentu po prostu tego remontu naprawy tego odcinka drogi te pobocze poprawić jeszcze dodam że 27 sierpnia został złożony wniosek właśnie do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na remont drogi na odcinku zaznaczam Janów-Budno na kwotę niecałe 10 milionów złotych. Jeśli ten odcinek nie przejdzie pozytywnej weryfikacji to będę się starała o to ażeby zrobić ten odcinek Janów-Kuplisk
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski odpowiedział, że rozmawiałem z Panem Starostą i chodzi o to że w pierwszej kolejności będzie robiona droga Białousy-Sitkowo-Łosiniec
Radna Powiatowa i Sołtys wsi Franckowa Buda Pani Bożena Jolanta Jelska-Jaroś powiedziała, ze całe szczęście że otrzymaliśmy te pieniądze na to Białousi-Sitkowo-Łosiniec z zaległego rozdania. Kończymy wszelkie inwestycje, które są do końca roku i musimy wszystkie drogi zakończyć do końca roku ażeby dostać dotację. Robimy to środkami własnymi do tego jeszcze dializ i wszystko wykonuje nasze przedsiębiorstwo remontowo-budowlane które powstało na bazie Powiatowego Zarządu Dróg i całe szczęście bo inaczej żadnej drogi by nie było ani Szczuk ani Gabrylewszczyzny ani Budnego nic byśmy nie wykonali żeby nie to Przedsiębiorstwo. Brakuje odcinek 170 metrów, który jest na drodze z Bogusze-Kładziewo zostanie wykonany. Został sporządziliśmy kosztorys i to jest 170 tysięcy więc na pewno za ten odcinek i na pewno nie będziemy robić tego środkami własnymi płacić jakiejś firmie. Do końca listopada mamy mieć dostawę takiej maszyny która będzie rozwijać asfalt w ramach przedsiębiorstwa i wtedy będzie to 30 tysięcy także proszę o cierpliwość bo tyle lat czekaliśmy to to zrobimy tylko nie możemy wydać to w tej chwili ponad 100 tys. zł jeżeli możemy zrobić to za 30 tyś. także zostanie na pewno i czy warunki pogodowe pozwolą w tym roku to nie wiem jeżeli chodzi o nabór wniosków na wszystkie na drogi które składaliśmy to Powiat złożył tyle wniosków na taką kwotę jaka jest przeznaczona na drogi w całym województwie to tylko pokazuje ogrom zapotrzebowania i stan dróg także nie czarujmy się nawet i Janów żeby w tej chwili jeszcze dołożyć drogę do Kupliska w życiu Janów by tego finansowo także nie można tutaj w stronę powiatu jakby tych roszczeń było gmina też nie jest wydolna także jak wykona drogę do sitkowa i tutaj podejmuje zobowiązania kredytowe także będzie ciężko. Złożyliśmy wnioski po prostu wzięliśmy mapę Powiatu i odcinek po odcinku nawet do Rudawki złożyliśmy bo też droga ta wymaga remontu także złożyliśmy na wszystkie drogi, które wymagają remontów.
Sołtys wsi Studzieńczyna Pan Maciej Moniuszko czy był odbiór wodociągów Kamienica-Studzieńczyna bo trzeba naprawić nawierzchnie asfaltową
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski odpowiedział, że był odbiór
Sołtys wsi Kuplisk Pan Mariusz Marczak zapytał, czemu mieszkańcy w Kuplisku nie dostali informacji o braku wody i osoby za to odpowiedzialne i gdzie złożyć skargę
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski odpowiedział, że to nie tylko mieszkańcy Kupliska i Marchelówki nie zostali powiadomieni o braku wody firma, która wykonuje pompownię i jedną i drugą no niestety nie powiadomiła wodociągów odpowiednio wcześnie żeby powiadomili mieszkańców że ta przerwa będzie i tutaj będziemy musieli z firmą tą wykonującą porozmawiać. Nie za bardzo ta firma się sprawuje i będzie u nas na czarnej na czarnej liście firm, które u nas na pewno nie dostaną żadnej pracy. Jesteśmy zbulwersowani tym w jaki sposób oni załatwiają sprawy wody i przerwy dostawie wody bo nie tylko tutaj u was to było tak samo i tu na Studzieńczynie że po prostu w ostatniej chwili przychodzą i trzeba wyłączyć wodę no konserwator wiadomo no wyłączy tylko on wszystkich nie obiedzie nie oddzwoni nie powie żeby mieszkańcy gdzieś tam jakieś zapasy wody poczynili bo tej wody nie będzie. To nie jest nasza wina. Będziemy musieli zdyscyplinować tą firmę.
Radna Gminy Pani Agnieszka Małyszko poinformowała, że takie sprostowanie jeżeli chodzi o te wodociągi być może to jest też taka informacja że nie mają numeru telefonu odbiorców wody Z tego względu że my akurat dostaliśmy sms-a bezpośrednio z wodociągów o braku wody czyli prawdopodobnie też jest informacja taka może do mieszkańców że trzeba zaktualizować dane i poddać numery telefonów
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski powiedział jeszcze odnośnie tych dróg jak to z tymi drogami jest i z finansami bo wszyscy tak sobie ładnie mówią tą drogę robimy, kredyt na 2 570 000,00 zł tylko w tym roku na następny rok to co w budżecie jest projektowane to jest kredyt w wysokości 3 000 000,00 zł i teraz jeszcze jeżeli zaczniemy drogę Białousy-Sitkowo-Łosiniec to jest najdłuższy odcinek to na terenie naszej gminy i na terenie gminy Korycin tam chyba nie jest jakieś za długi odcinek on co prawda wpisany jest że długi a tam chyba może cały długi nie będzie robiony. Niemniej jednak nasz wkład finansowy w tą drogę szacowany jest na 1 500 000,00 do 2 000 000,00.
Finansowo tego nie udźwigniemy. Fundusz sołecki na rok 2026 to jest 900 000,00 zł i na to są te wnioski złożone. Następnie Wójt dodał że został złożony wniosek na Przystawkę i jak dostaniemy 50% dofinansowania, chociaż nasza gmina powinna kwalifikować się do dofinansowania w kwocie 70%. I jak będzie tylko 50% to będzie trudno i licząc na realizację trzeba najpierw sprawdzić nasz budżet.
Sołtys wsi Kizielany Pan Tomasz Jaroma jeszcze chciałem tutaj na temat dróg gminnych typowo gminnych chodzi o to że Wójt mówił o równanie dróg że teraz są równane żwirowe drogi tylko Pan Wójt nie powiedział z jakiego funduszu
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski odpowiedział, że one są równane z gminnych środków na utrzymanie dróg
Skarbnik Gminy Pani Dorota Bohdan powiedziała, że fundusz sołecki to też jest z budżetu gminy to są nasze pieniądze budżetowe tylko się to tak nazywa
Sołtys wsi Kizielany Pan Tomasz Jaroma jeszcze chciałem zapytać o odbiór folii rolniczej
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski odpowiedział, że dokładnie będę musiał zasięgnąć informację w tej sprawie
Radna Gminy Pani Justyna Solnik powiedziała, że ja mam kilka tematów które chciałabym dzisiaj zacząć Mam nadzieję że się uda jednym z nich może tak na szybko zgłoszenie z od mieszkańców Białous chodzi o wjazdy i wyjazdy ze wsi też szczytowe że tak powiem tam jest prośba o wskazanie jakiejś możliwości co mogą mieszkańcy zrobić żeby zabezpieczyć się przed przekraczaniem prędkości na wjeździe do wsi bo w tym roku już dostałam zgłoszenie że zginął czyjś zginął czyjś kot i proszą tylko o wskazanie i Jakie są możliwości. Co można wtedy zrobić.
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski odpowiedział, że pierwsza to policję podeślemy bo było jeszcze na któryś tutaj drogach było że jeżdżą ze szybko wjeżdżając tak samo w Janowie na ulicy Sokólskiej
Radna Gminy Pani Justyna Solnik dodała, że trzeba zaktualizować statut sołectwa, następna sprawa to sprawa wynagrodzenia dla sołtysów a sesje były by bezpłatne w kwocie 100 zł w miesiącu
Wójt Gminy Pan Jerzy Pogorzelski powiem skąd wzięły się diety dla sołtysów, diety dla sołtysów wzięły się wtedy jak ja zostałem sekretarzem między innymi a wzięły się do tego żeby zmobilizować sołtysów do przychodzenia przynajmniej na niektóre sesje bo sołtysi w ogóle nie przychodzili i dlatego te diety zostały wprowadzone żeby reprezentował wieś na sesji i żeby sołtysi wiedzieli co się dzieje w gminie
Radna Gminy Pani Justyna Solnik chciała by poruszyć ten temat i zwrócić się do sołtysów czy warto się nad nim pochylać
Radna Powiatowa i Sołtys wsi Franckowa Buda Pani Bożena Jolanta Jelska-Jaroś powiedziała, że mona brać 100 zł i nie być aktywnym a mieszkańcy ucierpią a jak wychodzi prawie ta sama kwota to nie ma potrzeby wchodzenie w te wynagrodzenia dla sołtysów
Przewodniczący Rady Gminy Pan Tomasz Olszewski poinformował, że punkt 19 dotyczy zamknięcia sesji
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Pan Tomasz Olszewski zamknął XV sesję Rady Gminy.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
Protokolantka
Marta Muklewicz
Przewodniczący Rady Gminy
Tomasz Olszewski
Szczegółowe nagrania z w/w sesji Rady Gminy Janów dostępne są na stronie internetowej Urzędu Gminy w Janowie
GŁOSOWANIE
Rodzaj głosowania: Większość zwykła
Jawność: jawne
Wynik głosowania: przyjęto
Rozkład głosów
Za (14) | Przeciw (0) | Wtrzymał się (0) | Brak udziału (0) |
Baranowski Paweł Hniedziejko Krzysztof Krutul Maciej Małyszko Agnieszka Nobert Marta Olszewski Tomasz Rogalski Rafał Solnik Justyna Szacki Ryszard Szczerba Jarosław Szewczul Katarzyna Szuflicki Krzysztof Żemajduk Barbara Znorko Barbara
|
|
|
|
GŁOSOWANIE
Rodzaj głosowania: Większość zwykła
Jawność: jawne
Wynik głosowania: przyjęto
Rozkład głosów
Za (14) | Przeciw (0) | Wtrzymał się (0) | Brak udziału (0) |
Baranowski Paweł Hniedziejko Krzysztof Krutul Maciej Małyszko Agnieszka Nobert Marta Olszewski Tomasz Rogalski Rafał Solnik Justyna Szacki Ryszard Szczerba Jarosław Szewczul Katarzyna Szuflicki Krzysztof Żemajduk Barbara Znorko Barbara
|
|
|
|
GŁOSOWANIE
Rodzaj głosowania: Większość zwykła
Jawność: jawne
Wynik głosowania: przyjęto
Rozkład głosów
Za (14) | Przeciw (0) | Wtrzymał się (0) | Brak udziału (0) |
Baranowski Paweł Hniedziejko Krzysztof Krutul Maciej Małyszko Agnieszka Nobert Marta Olszewski Tomasz Rogalski Rafał Solnik Justyna Szacki Ryszard Szczerba Jarosław Szewczul Katarzyna Szuflicki Krzysztof Żemajduk Barbara Znorko Barbara
|
|
|
|
GŁOSOWANIE
Rodzaj głosowania: Większość zwykła
Jawność: jawne
Wynik głosowania: przyjęto
Rozkład głosów
Za (14) | Przeciw (0) | Wtrzymał się (0) | Brak udziału (0) |
Baranowski Paweł Hniedziejko Krzysztof Krutul Maciej Małyszko Agnieszka Nobert Marta Olszewski Tomasz Rogalski Rafał Solnik Justyna Szacki Ryszard Szczerba Jarosław Szewczul Katarzyna Szuflicki Krzysztof Żemajduk Barbara Znorko Barbara
|
|
|
|
GŁOSOWANIE
Rodzaj głosowania: Większość zwykła
Jawność: jawne
Wynik głosowania: przyjęto
Rozkład głosów
Za (14) | Przeciw (0) | Wtrzymał się (0) | Brak udziału (0) |
Baranowski Paweł Hniedziejko Krzysztof Krutul Maciej Małyszko Agnieszka Nobert Marta Olszewski Tomasz Rogalski Rafał Solnik Justyna Szacki Ryszard Szczerba Jarosław Szewczul Katarzyna Szuflicki Krzysztof Żemajduk Barbara Znorko Barbara
|
|
|
|
GŁOSOWANIE
Rodzaj głosowania: Większość zwykła
Jawność: jawne
Wynik głosowania: przyjęto
Rozkład głosów
Za (13) | Przeciw (0) | Wtrzymał się (0) | Brak udziału (0) |
Baranowski Paweł Hniedziejko Krzysztof Krutul Maciej Małyszko Agnieszka Nobert Marta Olszewski Tomasz Rogalski Rafał Solnik Justyna Szacki Ryszard Szewczul Katarzyna Szuflicki Krzysztof Żemajduk Barbara Znorko Barbara
|
|
|
|
GŁOSOWANIE
Rodzaj głosowania: Większość zwykła
Jawność: jawne
Wynik głosowania: przyjęto
Rozkład głosów
Za (13) | Przeciw (0) | Wtrzymał się (0) | Brak udziału (0) |
Baranowski Paweł Hniedziejko Krzysztof Krutul Maciej Małyszko Agnieszka Nobert Marta Olszewski Tomasz Rogalski Rafał Solnik Justyna Szacki Ryszard Szewczul Katarzyna Szuflicki Krzysztof Żemajduk Barbara Znorko Barbara
|
|
|
|
GŁOSOWANIE
Rodzaj głosowania: Większość zwykła
Jawność: jawne
Wynik głosowania: przyjęto
Rozkład głosów
Za (13) | Przeciw (0) | Wtrzymał się (0) | Brak udziału (0) |
Baranowski Paweł Hniedziejko Krzysztof Krutul Maciej Małyszko Agnieszka Nobert Marta Olszewski Tomasz Rogalski Rafał Solnik Justyna Szacki Ryszard Szewczul Katarzyna Szuflicki Krzysztof Żemajduk Barbara Znorko Barbara
|
|
|
|
GŁOSOWANIE
Rodzaj głosowania: Większość zwykła
Jawność: jawne
Wynik głosowania: przyjęto
Rozkład głosów
Za (13) | Przeciw (0) | Wtrzymał się (0) | Brak udziału (0) |
Baranowski Paweł Hniedziejko Krzysztof Krutul Maciej Małyszko Agnieszka Nobert Marta Olszewski Tomasz Rogalski Rafał Solnik Justyna Szacki Ryszard Szewczul Katarzyna Szuflicki Krzysztof Żemajduk Barbara Znorko Barbara
|
|
|
|
GŁOSOWANIE
Rodzaj głosowania: Większość zwykła
Jawność: jawne
Wynik głosowania: przyjęto
Rozkład głosów
Za (13) | Przeciw (0) | Wtrzymał się (0) | Brak udziału (0) |
Baranowski Paweł Hniedziejko Krzysztof Krutul Maciej Małyszko Agnieszka Nobert Marta Olszewski Tomasz Rogalski Rafał Solnik Justyna Szacki Ryszard Szewczul Katarzyna Szuflicki Krzysztof Żemajduk Barbara Znorko Barbara
|
|
|
|
GŁOSOWANIE
Rodzaj głosowania: Większość zwykła
Jawność: jawne
Wynik głosowania: przyjęto
Rozkład głosów
Za (13) | Przeciw (0) | Wtrzymał się (0) | Brak udziału (0) |
Baranowski Paweł Hniedziejko Krzysztof Krutul Maciej Małyszko Agnieszka Nobert Marta Olszewski Tomasz Rogalski Rafał Solnik Justyna Szacki Ryszard Szewczul Katarzyna Szuflicki Krzysztof Żemajduk Barbara Znorko Barbara
|
|
|
|
GŁOSOWANIE
Rodzaj głosowania: Większość zwykła
Jawność: jawne
Wynik głosowania: przyjęto
Rozkład głosów
Za (13) | Przeciw (0) | Wtrzymał się (0) | Brak udziału (0) |
Baranowski Paweł Hniedziejko Krzysztof Krutul Maciej Małyszko Agnieszka Nobert Marta Olszewski Tomasz Rogalski Rafał Solnik Justyna Szacki Ryszard Szewczul Katarzyna Szuflicki Krzysztof Żemajduk Barbara Znorko Barbara
|
|
|
|